ISSN 1857-4122
Publicaţie ştiinţifică de profil Categoria B
Trimite un articol
ISSN 1857-4122
Publicaţie ştiinţifică de profil Categoria B
Trimite un articol

Programele vizionare şi proiectele comprehensive ale INTERPOL-ului pentru o lume mai sigură

Vladimir Sterpu, doctorand, Universitatea de Stat din Moldova
Recenzent: Vitalie GAMURARI, doctor în drept, conferenţiar universitar

Articolul sintetizează experienţa Organizaţiei Internaţionale a Poliţiei Criminale Interpol în vederea implementării programelor vizionare şi proiectelor comprehensive la nivel internaţional, regional şi naţional. În condiţiile globalizării sociumului contribuţia Interpolul-ui este esenţială în construirea unei lumi mai sigure. Analiza priorităţilor strategice şi corporative reflectă consecvenţa cu care Interpolul contribuie la construirea securităţii globale.

Cuvinte-cheie: Organizaţia Internaţională a Poliţiei Criminale Interpol, programe vizionare, proiecte comprehensive, globalizarea, internaţional, regional, naţional.

Article summarizes the expertise of the International Criminal Police Organization Interpol to implement visionary programs and comprehensive projects at the international, regional and national levels. With the globalization of the socium Interpol contribution is essential in building a safer world. Analysis and corporate strategic priorities reflect the consistency with which Interpol is helping to build global security.

Keywords: International Criminal Police Organization Interpol, viewing programs, comprehensive projects, globalization, international, regional, national.

Introducere. Lumea modernă se schimbă foarte rapid. Direcţia de dezvoltare globală a sociumului a devenit inevitabilă. În condiţiile globalizării lumii moderne, a transformărilor rapide intervenite în toate procesele şi instituţiile sferelor de activitate umană, se impune necesitatea unei noi gândiri şi percepţii a schimbărilor.1

Globalizarea este percepută drept un fenomen complex, multilateral şi multinivelar, fiind tratată nu numai în sens pozitiv, dar şi negativ. Materializarea unei lumi interdependente, interconexe şi intervulnerabile, care a primit denumirea de globală, este recunoscută de cercetătorii moderni, în cercurile politice, de afaceri şi de către comunitatea publică2.

Schimbările rapide, care se derulează astăzi la nivel geopolitic, economic şi social, ne determină să concluzionăm că are loc un proces de construire a unei lumi globale. O contribuţie substanţială la edificarea noii lumi globale o au instituţiile internaţionale. Percepţia direcţiei de evoluţie a lumii globale şi elaborarea unei strategii de securitate globală determină viziunea abordată de Organizaţia Internaţională a Poliţiei Criminale Interpol. Globalizarea este un fenomen unic al vieţii moderne, care trebuie înţeles corect şi concentrat într-un singur sistem sinergetic.

Implementarea programelor vizionare şi proiectelor comprehensive ale Interpol-ului reflectă consecvenţa cu care-şi promovează viziunea „Conectare a poliţiei pentru o lume mai sigură“3, totodată, demonstrînd o capacitate uimitoare de conlucrare la nivel internaţional, regional şi naţional.

Scopul articolului rezidă în studierea experienţei de lucru a Interpol-ului în implementarea programelor vizionare şi proiectelor comprehensive în vederea construirii unei lumi mai sigure.

Metodele şi materialele aplicate. Au fost aplicate metode general-ştiinţifice precum: analiza şi sinteza, inducţia şi deducţia. Materialele supuse studiului sunt actele normative şi legislative, notificările, rapoartele anuale ale Secretariatului General Interpol, alte documente plasate pe site-ul oficial al organizatiei www.interpol.int.

Rezultatele obţinute şi discuţii. Interpol, conform numărului de membri, este a doua organizaţie în lume după ONU, care la ora actuală dispune de instrumente unice şi mecanisme, necesare în organizarea oferirii de consultanţă şi suport statelor-membre, organizaţiilor internaţionale, în general, comunităţii mondiale. Prin activităţile desfăşurate4 Interpol continuă să urmeze cursul definit de priorităţile strategice şi corporative.

În vederea menţinerii reţelei comunicaţionale globale, a fost semnat un acord între Interpol şi NATO pentru îmbunătăţirea schimbului de informaţii cu privire la cazurile de piraterie maritimă. Informaţiile legate de pirateria maritimă, colectate de forţele navale ale NATO, care operează pe cornul Africii, vor fi partajate cu biroul Interpol în cauză. Scopul acestei iniţiative este de a îmbunătăţi accesul direct la aceste informaţii a organelor de aplicare a legislaţiei naţionale, cercetarea şi urmărirea penală a persoanelor suspectate de piraterie maritimă, precum şi identificarea reţelelor criminale asociate. 5

Pentru consolidarea capacităţilor, Departamentul Afacerilor Externe şi Comerţului Internaţional din Canada a contribuit cu mai mult de 6 milioane de euro pentru a sprijini zonele afectate de criminalitate prioritare pentru Interpol, inclusiv cele afectate de terorism, crimă organizată şi trafic de fiinţe umane. Mai mult de 600 de ofiţeri ai organelor de aplicare a legii şi agenţiilor partenere au beneficiat de programele de consolidare a capacităţilor şi au fost lansate aproximativ 100 de proiecte pentru extinderea accesului la instrumentele şi serviciile Interpol prin intermediul sistemului 24/7.6

Cu scopul identificării infracţiunilor şi infractorilor, a fost perfecţionată baza de date a documentelor de călătorie asociate cu notificări, care permite poliţiei de la punctele de frontieră să verifice datele din paşapoarte ce se pot conţine în notificările emise de Interpol şi pentru a vedea dacă deţinătorul paşaportului reprezintă un subiect al unei notificări. În 2012, la notificările verzi şi albastre au fost adăugate cele roşii, galbene şi notificările speciale ale Consiliului de Securitate al ONU. 7

Schimbul de informaţii între statele membri prin intermediul sistemelor Interpol este crucială în combaterea criminalităţii internaţionale. De asemenea, este esenţială existenţa garanţiilor juridice solide pentru asigurarea calităţii şi siguranţei acestor informaţii. În 2012, organizaţia a implementat o revizuire majoră a cadrului juridic ce reglementează sistemul de informaţii poliţieneşti, numit Regulile Interpol cu privire la prelucrarea datelor. Actualizările sporesc viteza, calitatea şi eficienţa schimbului de informaţii, totodată respectînd drepturile persoanelor fizice. Fiecare din cele 190 de state membri întreţine un birou naţional central Interpol, care este operat de către ofiţerii organelor naţionale de aplicare a legii. Biroul naţional central formează legătura dintre ţară şi reţeaua globală Interpol, facilitînd cooperarea între statele membri cu privire la investigarea transfrontalieră. Astfel,

în jur de 270 de delegaţi din 148 ţări s-au întrunit la Lyon pentru a VIII-a adunare anuală a ofiţerilor superiori de poliţie. Dezbaterile acestora s-au axat pe modalităţile unei colaborări mai eficiente în faţa tendinţelor de evoluţie a criminalităţii, în special criminalitatea informatică. Problemele cheie discutate au inclus pirateria maritimă, dislocarea echipelor specializate de intervenţie Interpol, criminalitatea informatică, crima organizată, traficul de fiinţe umane, infracţiuni farmaceutice şi securitatea frontierelor.8

Pe parcursul celei de-a 41-a Conferinţă Regională Europeană, 110 ofiţeri de conducere ai organelor de aplicare a legii din aproape 50 de ţări şi 20 de organizaţii internaţionale s-au adunat la Tel Aviv, Israel, pentru o discuţie de trei zile cu privire la problemele de criminalitate transnaţională cu care se confruntă regiunea, în special criminalitatea informatică, terorismul, crima organizată, traficul de fiinţe umane şi traficul de bunuri ilicite.9

Recunoscînd rolul Asiei în îmbunătăţirea securităţii la nivel mondial, 150 de delegaţi din 40 de ţări au participat la cea de-a 21-a conferinţă regională la Amman, Iordania, pentru a discuta probleme legate de terorism, criminalitatea informatică, traficul de fiinţe umane, pirateria maritimă, integritatea în sport, infracţiunile farmaceutice şi cele împotriva mediului.10

Aşa cum INTERPOL este prezent în fiecare stat membru, birourile naţionale centrale sunt implicate activ în toate activităţile şi operaţiunile desfăşurate. Biroul naţional central acţionează ca intermediar între poliţia naţională şi reţeaua Interpol de baze de date, încărcarea noilor date şi căutarea unei game largi de asemănări, de la înregistrări ADN până la opere de artă furate. Biroul naţional central continuă să extindă accesul la bazele de date pentru anumite locaţii de la distanţă, cum ar fi aeroporturile şi frontierele terestre, pentru a asigura poliţia din teren cu accesul la informaţii prompte oriunde nu s-ar afla. Principalele activităţi ce au implicat birourile naţionale centrale au fost recuperarea de opere de artă furate, în valoare de 100 milioane euro, schimbul de informaţii cruciale cu privire la 160 de persoane suspectate de comiterea furturilor de bijuterii şi arestarea fugarilor internaţionali căutaţi pentru comiterea jafurilor, traficului de droguri şi omorurilor. 11

Prelucrarea datelor cu caracter personal, cum ar fi numele, amprentele digitale şi profilurile ADN, continuă să fie o funcţie cheie a organizaţiei. Aceasta se desfăşoară într-un cadru legal clar definit pentru a proteja persoanele, drepturile şi sanctitatea informaţiilor transmise prin cooperarea poliţienească internaţională. Comisia pentru Controlul fişierelor Interpol este un organism independent, care monitorizează prelucrarea tuturor datelor personale în conformitate cu reglementările organizaţiei.12

Interpol continuă să dezvolte şi să integreze soluţii tehnice inovatoare pentru a spori sistemul global de comunicaţii al poliţiei I-24/7 şi bazele de date criminale unice. În 2012, organizaţia a ameliorat instrumentele sale tehnice existente şi a creat altele noi pentru a extinde accesul la poliţie şi partenerii din întreaga lume.13

Sistemul Interpol I-checkit se va implica în mod activ în împuternicirea publicului, a titularilor de drepturi şi ofiţerilor de aplicare a legii, prin permiterea oricui cu un telefon mobil sau conectat la Internet pentru a verifica legitimitatea unui produs prin examinarea acestor caracteristici, astfel determinând autenticitatea sau comercializarea ilicită a acestuia. Căutările vor fi efectuate prin introducerea detaliilor manual sau scanarea unui cod prin aplicaţii mobile disponibile pe platformele Android, Apple, Microsoft şi Black Berry, care va furniza rapid şi precis informaţii bazate pe locaţie, ceea ce o transformă într-o resursă globală pentru organele de aplicare a legii şi la fel de importantă, protejînd publicul de punerea vieţii în pericol, de către produsele contrafăcute, cum ar fi medicamentele.14

Sistem electronic I-link pentru schimbul de informaţii, permite birourilor naţionale centrale şi altor utilizatori autorizaţi de a prezenta date cu caracter criminal şi de a gestiona propunerile lor. Scopul este de a se asigura că toate datele sunt complete, standardizate şi uşor accesibile de către toate statele membre, care să permită anchetatorilor să descopere legături şi asemănări dintre cazuri. În 2012, Interpol a actualizat sistemul I-link pentru a oferi birourilor naţionale centrale gestionarea completă a informaţiilor lor. Acest lucru le permite să-şi prezinte în mod direct informaţiile în bazele de date ale Interpol-ului şi să-şi asigure disponibilitatea în câteva secunde. Utilizatorii au acum, de asemenea, posibilitatea de a modifica datele lor, adăuga noi informaţii, anula căutările lor şi posibilitatea de actualizare atunci când apar noi circumstanţe în cadrul investigaţiei. Controlul automat, cum ar fi câmpurile obligatorii au fost integrate în formă de prezentare, pentru a asigura standardizarea şi înalta calitate a datelor.15

Proiectul de identificare a victimelor în cazul dezastrelor internaţionale s-a dovedit a fi rapid şi eficient şi a continuat să avanseze odată cu crearea primei baze de date a poliţiei la nivel mondial pentru a identifica persoanele dispărute şi cadavrele neidentificate. În noiembrie 2012, dezvoltator de software PlassData, a instalat prototipul sistemului la Secretariatul General Interpol din Lyon. Odată complet integrat în sistemele organizaţiei, ţările implicate în faza pilot au început testarea platformei.16

Un proiect de trei ani în domeniul migraţiei şi gestionării frontierelor, finanţat de Uniunea Europeană şi susţinut de ASEAN, a ajuns la un bun sfârşit în 2012, cu extinderea instrumentelor Interpol şi serviciilor pentru poliţia din Cambodgia şi Vietnam. Opt site-uri cheie din fiecare ţară, inclusiv aeroporturile internaţionale şi birourile regionale de poliţie, au fost conectate la I-24/7, care permite poliţiei instantaneu accesul în bazele de date de căutare Interpol. I-24/7 este un sistem sigur global de comunicare al Interpol. Acesta conectează ofiţeri de aplicare a legii din toate 190 ţări membri, care le permite să partajeze informaţii poliţieneşti prompte cu omologii lor din întreaga lume. Platforma permite accesul direct la bazele de date cu caracter criminal ale Interpol, permiţând anchetatorilor căutarea şi verificarea datelor aproape instantaneu.17

Accesul la bazele de date ale Interpolului pentru ofiţerii din teren, de exemplu în aeroporturi şi punctele de frontieră, este posibil folosind soluţii tehnice, cunoscute sub numele de MIND, pentru acces în locuri mobile, şi FIIND pentru accesul prin intermediul dispozitivelor în locaţii fixe. 125 de ţări au implementat aceste tehnologii de acces de la distanţă, pentru a efectua verificări în bazele de date ale Interpol-ului din locuri fixe.18

Programul Sistemul de informaţii al poliţiei din Africa de Vest (WAPIS), iniţiat în 2012, îşi propune să faciliteze colectarea, centralizarea, gestionarea, schimbul de informaţii şi analiza informaţiilor poliţieneşti, între ţările din Comunitatea Economică a Statelor Vest-Africane (ECOWAS) şi Mauritania, prin crearea unui sistem regional de informaţii. Finanţat de Uniunea Europeană, Programul WAPIS a inaugurat un atelier pentru a evalua datele existente ale poliţiei şi se desfăşoară în cinci ţări pilot, în scopul evaluării nevoilor lor.19

Interpol a semnat un acord cu Centrul Regional de Informare din Asia Centrală şi Centrul de Coordonare pentru combaterea traficului ilicit de stupefiante, substanţe psihotrope şi precursori ai acestora (CARICC), care va asigura îmbunătăţirea cooperării în lupta împotriva terorismului şi traficului de droguri. Potrivit acordului, CARICC va avea acces direct la sistemul de informaţii al Interpol şi bazele de date. Acest lucru va permite celor două organizaţii să facă schimb de informaţii privind consumul de droguri, traficanţii şi membrii grupărilor teroriste, precum şi pentru a identifica canalele traficului de droguri, banii rezultaţi fiind folosiţi pentru finanţarea activităţii teroriste.20

Pentru a fi cu un pas înaintea infractorilor, care profită de graniţe, atât fizic cât şi virtual, şi de uşurinţa de călătorie la nivel mondial, datele poliţiei trebuie să fie disponibile imediat pentru ofiţerii din întreaga lume. Astfel, Interpol a sprijinit organele de aplicare a legii la nivel mondial prin gama sa de instrumente şi servicii operaţionale.21

Asigurarea de asistenţă pe termen lung pentru organele de aplicare a legii şi dezvoltarea acesteia a rămas o prioritate pentru organizaţie. Pentru a asigura schimbul în timp util de cunoştinţe între poliţie şi parteneri din întreaga lume, în special în noile forme de criminalitate, Interpol a organizat sau a participat la o varietate de conferinţe internaţionale pe parcursul perioadei estimate. Evenimentele au acoperit o gamă largă de zone ale criminalităţii şi au avut loc în toate regiunile lumii.22

Criminalitatea transnaţională nu poate fi abordată în mod izolat, astfel Interpol se străduieşte în mod constant să creeze parteneriate puternice cu alte organisme regionale şi internaţionale, în domeniul de aplicare a legii şi alte domenii. În 2012, organizaţia a negociat o serie de noi acorduri de cooperare, dintre care şase au fost aprobate de Adunarea Generală. Partenerii cheie vechi cum ar fi ONU şi Uniunea Europeană s-au alăturat de alte organizaţii, inclusiv Comunitatea din Africa de Est. Parteneriat internaţional multilateral împotriva ameninţărilor cibernetice (IMPACT), Small Arms Survey (SAS), şi Mercosur.23

În încercarea de a consolida lupta globală împotriva criminalităţii informatice, Interpol şi NEC Corporation au încheiat un parteneriat pentru a dezvolta Centrul de Crime Digitale Interpol, fiind stabilit în cadrul Complexului Global Interpol pentru Inovare în Singapore. Centrul Crimelor Digitale va include un laborator de medicină legală digitală pentru a identifica şi testa noile tehnologii digitale medico-legale şi un centru de cyber-fuziune, unde va transforma analiza ledurilor inteligente în acţiune operaţională. NEC Corporation va furniza tehnică şi resurse umane pentru a ajuta la stabilirea tuturor aspectelor legate de Centrul de Crime Digitale.24

În timpul unei vizite la Secretariatul General, Departamentul american de Securitate Internă

(DHS), Secretarul Janet Napolitano a semnat o serie de acorduri cu organizaţia pentru a intensifica lupta la nivel mondial împotriva traficului de fiinţe umane. Acordurile au urmat lansarea de către DHS a campaniei sale albastre, o iniţiativă de a extinde colaborarea cu partenerii externi pentru a combate mai eficient traficul de fiinţe umane prin intermediul conştientizării publice, instruirii, asistenţei victimelor şi investigaţiilor de aplicare a legii. 25

Comisia Europeană va contribui cu 1,73 milioane de euro în următorii ani pentru a sprijini Proiectul de combatere a infracţiunilor împotriva faunei sălbatice Interpol, care funcţionează sub umbrela Consorţiului internaţional privind combaterea crimei vieţii sălbatice (ICCWC), care include, de asemenea, Secretariatul CITES, UNODC, OMV şi Banca Mondială. Fondurile vor sprijini eforturile Interpol de combatere a infracţiunilor împotriva faunei sălbatice şi a proteja resursele lumii naturale de comercializarea ilegală, în special comerţul ilegal cu lemn.26

Guvernul canadian, prin intermediul Programului de formare a capacităţilor anti-crimă, va furniza aproape 1,5 milioane de dolari pentru un proiect condus de Interpol pentru combaterea criminalităţii transnaţionale legate de traficul de droguri din America. Colectarea regională de informaţii şi proiectul de analiză criminală va furniza echipamente şi formare a agenţiilor locale şi regionale de aplicare a legii din America Centrală, Mexic şi Caraibe pentru a le ajuta să răspundă mai bine la infracţiunile legate de droguri.27

Printr-un parteneriat strategic de cinci ani cu Morpho, Interpol va testa şi instala recunoaşterea facială şi tehnologia de amprente, inclusiv instalarea unui nou sistem de identificare automată a amprentelor în 2014. În plus, Morpho va include, de asemenea, cele mai recente tehnologii, cum ar fi 3D fotografii şi gravură cu laser, în dezvoltarea celei de-a doua generaţii a documentelor de călătorie Interpol. La sfârşitul anului 2012, la doi ani după ce a început iniţiativa, 55 de state membre au recunoscut documentele. Documentul de călătorie a fost aprobat prin Carta de Securitate Interpol de către Adunarea Generală, ceea ce reprezintă un nivel global de referinţă pentru securitatea documentelor internaţionale. 28

În 2012, Interpol a efectuat 260 de sesiuni de training, inclusiv ateliere de lucru, seminarii, cursuri şi alte întâlniri de instruire la care au participat mai mult de 8100 persoane din 175 de ţări membri. Sesiunile au fost concepute pentru a ajuta statele membri să înţeleagă mai bine complexitatea poliţiei internaţionale; a oferi ţărilor membri abilităţile şi cunoştinţele necesare pentru a satisface astăzi provocările cu care se confruntă poliţia, precum şi a fi sigur că agenţiile de aplicare a legii sunt pe deplin conştiente de modul de utilizare a serviciilor oferite de Interpol la cele mai bune avantaje ale lor.29

Infractorii s-au infiltrat din ce în ce mai mult în lumea sportului, în special în fotbal, folosind mita sau ameninţările pentru a constrânge jucători şi oficiali în stabilirea rezultatului unei dispute. Pentru a lupta împotriva acestei ameninţări cu respect faţă de fotbal, Unitatea integrităţii Interpol-ului în sport a dezvoltat un program de instruire pentru a viza persoanele care sunt cele mai expuse riscului de a fi cerut să stabilească un meci. Un modul de e-learning on-line a fost produs pentru a fi predat jucătorilor şi arbitrilor cu privire la pericolele acordului de stabilire a rezultatului unui meci, şi diferite moduri în care potenţiala persoană le-ar putea aborda. Integritatea naţională şi regională a avut loc în atelierele de sport din Finlanda, Africa de Sud, Guatemala şi Olanda, reunind administratorii sindicatelor de fotbal, şi ai unor jucători, oficiali, precum şi ofiţeri de aplicare a legii pentru a creşte gradul de conştientizare a corupţiei în sport şi modalităţile de a preveni şi contracara aceasta. Sesiunile de formare au avut loc, de asemenea, pentru jucători şi arbitri înainte de cinci evenimente FIFA sportive.30

Pentru a înţelege mai bine nevoile ţărilor membre, Interpol desfăşoară un program de revitalizare a birourilor naţionale centrale. După o vizită iniţială de către oficialii de la Secretariatul General şi un alt birou naţional central, se fac recomandări pentru îmbunătăţirea serviciilor, de exemplu, prin formare sau alt tip de asistenţă. Un total de 22 de vizite de revitalizare au fost efectuate la birourile naţionale centrale din Africa, Asia, America, Europa şi Orientul Mijlociu.31

Pentru a sprijini utilizarea eficientă a resurselor de către Interpol, se tinde spre încurajarea performanţei pentru schimb de bune practici. Astfel, organizaţia a efectuat o serie de proiecte, specifice auditului. Acestea sunt axate pe activităţile de bază, cum ar fi gestionarea bazelor de date criminale, activităţilor juridice şi de gestionare a proiectelor infracţiunilor specifice. O revizuire a fost, de asemenea, efectuată de funcţionarea Biroului Regional din Buenos Aires. Fiecare dintre departamentele organizaţiei au desemnat câte o persoană care coordonează punerea în aplicare a recomandărilor pentru a sublinia îmbunătăţirea în rapoartele de audit. Anual s-a înregistrat o creştere semnificativă a nivelului de implementare şi a rezultatelor sale pozitive, demonstrând dorinţa de a îmbunătăţi eficienţa generală.32

În vederea consolidării colaborării cu Uniunea Europeană, în 2009 la Bruxelles, a fost deschis un Birou de legătură Interpol special, iar colaborarea cu Europol este în permanenţă susţinută prin schimbul de ofiţeri. Finanţarea generoasă din partea Uniunii Europene a permis Interpol-ului implementarea multor proiecte, precum: extinderea accesului la sistemul de comunicare globală securizat al Interpol (I-24/7) în regiunile izolate de pe teritoriul CSI.33

Proiectele comune ale Interpol şi UE au acoperit o gamă largă de subiecte ca bazele de date ale poliţiei, instruirea, pirateria maritimă şi armele de foc. În prezent se derulează proiectul RELINC, ce are drept scop reconstruirea capacităţii investigative a Libiei. În urma revoluţiei din 2011, Libia se confruntă cu provocări serioase în materie de securitate, în perioada de tranziţie spre democraţie. Activitatea teroristă şi infracţiunile transnaţionale ca traficul de arme, droguri şi fiinţe umane, generează violenţă şi ameninţă prin destabilizarea ţării şi regiunii. Noile autorităţi libiene au identificat ca priorităţi imediate, necesitatea consolidării capacităţii operaţionale de identificare a ameninţărilor securităţii şi cea de a face faţă grupărilor teroriste şi grupurilor de crimă organizată, ce îşi menţin activitatea în ţară. UE derulează un proiect pe o durată de 18 luni, implementat de către Interpol, pentru a ajuta la perfecţionarea investigării infracţiunilor în Libia şi la dezvoltarea unei mai bune capacităţi de a face faţă ameninţărilor în materie de securitate prezente şi viitoare.34

Grupul celor opt state G8 a furnizat sprijin însemnat în cadrul iniţiativelor Interpol, inclusiv pentru perfecţionarea bazei de date internaţionale cu imagini legate de exploatarea sexuală a minorilor.35

În plus, Interpol-ul a stabilit parteneriate cu sectorul privat în domenii cum ar fi falsificarea banilor şi securitatea documentelor. Organizaţia conlucrează cu un şir de companii private referitor la documentele de călătorie, având scopul de a facilita deplasarea internaţională a oficialilor în legătură cu aspectele legate de Interpol, prin renunţarea la obligativitatea vizelor.36

Concluzii. Rolul Interpol este de a permite poliţiei din întreaga lume să conlucreze pentru a transforma lumea într-un loc mai sigur. Infrastructura organizaţiei, dotată cu tehnologie performantă de sprijin tehnic şi operaţional, ajută la confruntarea provocărilor tot mai mari de combatere a criminalităţii în secolul XXI. Activitatea organizaţiei asigură poliţiei din întreaga lume accesul la instrumentele şi serviciile necesare pentru a transforma eforturile lor în unele mult mai eficiente. Se oferă instruire, sprijin în investigaţii orientate spre experţi, date relevante şi canale de comunicare sigure. Acest cadru combinat ajută poliţiei de pe teren să înţeleagă tendinţele criminalităţii, să analizeze informaţii, să conducă operaţiuni şi în cele din urmă, arestarea a cât mai mulţi criminali posibil.

1* Traducerile din sursele bibliografice aparţin autorului.

http://www.interpol.int/News-and-media/Publications#n627 ( vizitat 14.09.2013).

2 Овсянникова A.Р., Глобализация и обеспечение безопасности в глобальном политическом процессе. Диссертация кандидата политических наук : 23.00.02. Ярославль: Гос. ун-т им. П.Г. Демидова, 2011. 184 ст.

3 http://www.interpol.int/News-and-media/Publications#n627 (vizitat 16.10.2013).

4 INTERPOL annual report 2012, Lyon, France, http://www.interpol.int, 2013. (vizitat 25.12.2013). p. 7

5 Ibidem, p. 12

6 Ibidem

7 Ibidem, p. 13

8 Ibidem

9 Ibidem, p. 14

10 Ibidem

11 Ibidem

12 Ibidem, p. 15

13 Ibidem, p. 16

14 Ibidem, p. 17

15 Ibidem

16 Ibidem

17 Ibidem, p. 18

18 Ibidem, p. 19

19 Ibidem

20 Ibidem

21 Ibidem, p. 22

22 Ibidem, p. 38

23 Ibidem, p. 40

24 Ibidem

25 Ibidem

26 Ibidem

27 Ibidem

28 Ibidem, p. 41

29 Ibidem, p. 42

30 Ibidem, p. 43

31 Ibidem, p. 45

32 Ibidem

33 http://www.interpol.int/About-INTERPOL/International-partners (vizitat 25.02.2014).

34 http://www.interpol.int/About-INTERPOL/International-partners/European-Union (vizitat 20.02.2014).

35 http://www.interpol.int/About-INTERPOL/International-partners (vizitat 25.02.2014).

36 http://www.interpol.int/About-INTERPOL/International-partners (vizitat 25.02.2014).