Elena Moraru, doctor în drept, conferenţiar universitar interimar
Ecaterina Baltaga, doctor în drept, conferenţiar universitar
|
State responsibility regulated by art. 53(2) of the Constitution of Moldova can be considered a constitutional responsibility, given that it basically comes for flawed exercise of judicial power. Also important in this sense is that as constitutes a guarantee given responsibility both for assurance and rights and freedoms stipulated by the Constitution and to ensure legality as a fundamental principle of achieving justice in state Keywords: responsibility regulated, constitutional responsibility, judicial power |
|
|
Răspunderea statului reglementată de art. 53 alin. (2) din Constituţia Republicii Moldova poate fi considerată drept o răspundere constituţională, dat fiind faptul că ea, în principiu, intervine pentru exercitarea defectuoasă a puterii judecătoreşti. De asemenea, important în acest sens este faptul că forma dată de răspundere constituie o garanţie atât pentru asigurarea şi realizarea drepturilor şi libertăţilor prevăzute de Constituţie, cât şi pentru asigurarea legalităţii ca principiu fundamental al realizării justiţiei în stat Cuvinte cheie: răspundere constituţională, răspunderea statului, puterea judecătorească |
|
Problema Răspunderea juridică a statului prin prisma dreptului constituţional este tratată de mai mulţi autori străini şi autohtoni, destul de amplu, această problemă este tratată de către profesorul V. A. Vinogradov. Autorul determină temeiurile răspunderii constituţionale ca fiind acele circumstanţe, împrejurări în prezenţa cărora răspunderea survine potrivit normelor juridice constituţionale, nominalizând: temeiul normativ, temeiul faptic şi temeiul procesual. Importantă este atât întrunirea concomitentă a acestora, cât şi consecutivitatea lor. Astfel, mai întâi de toate este necesară existenţa normei constituţionale care să stabilească un anumit model de comportament şi sancţiunea pentru o eventuală abatere, după care urmează posibilitatea survenirii temeiului faptic, adică fapta (acţiunea sau inacţiunea) ce contravine normei constituţionale, în ultimă instanţă, existenţa normei şi a unui comportament ce contravine acesteia generează obligaţia unei instanţe competente să determine măsura răspunderii constituţionale pentru fapta dată1. Criticând această trihotomie, cercetătoarea N. M. Kolosova, în teza sa de doctor habilitat2, exclude, pe bună dreptate, necesitatea evidenţierii temeiului procesual, argumentând că, în cazul dat, se confundă temeiurile survenirii răspunderii cu mecanismul de aplicare a acesteia.
Potrivit autorului V. A. Vinogradov, temeiul faptic al răspunderii constituţionale este fapta subiectului concret al raporturilor juridice constituţionale, ce nu corespunde dispoziţiilor normelor constituţionale, protejate de sancţiunea constituţională3. În general, în literatura de specialitate, fapta dată este denumită delict constituţional, definit ca o abatere negativă în comportamentul de fapt al subiecţilor raporturilor juridice constituţionale de la cerinţele normelor dreptului constituţional ce atrage aplicarea măsurilor de răspundere constitutională4.
Delictul constituţional implică executarea inadecvată sau neexecutarea obligaţiilor prevăzute de normele dreptului constituţional pentru organele statului, funcţionarii publici; depăşirea competenţelor; lezarea drepturilor şi intereselor legale ale participanţilor raporturilor juridice constituţionale5, De asemenea, ca delict constituţional este calificată şi încălcarea normelor şi principiilor dreptului internaţional, a convenţiilor internaţionale ce constituie parte componentă a sistemului de drept intern al statului6.
În literatura de specialitate se atestă opinia potrivit căreia temei al răspunderii constituţionale poate servi şi încălcarea normelor altor ramuri de drept, nu numai ale dreptului constituţional7. Drept exemplu, în doctrina rusă este invocat art. 93 din Constituţia Federaţiei Ruse, care stabileşte că Preşedintele Federaţiei poate fi demis din funcţie dacă a comis trădarea de patrie sau altă infracţiune gravă, situaţie ce demonstrează că temeiul răspunderii constituţionale este încălcarea normelor dreptului penal8, infirmând asemenea concluzie, conform opiniei autoarei L. V. Zabrovscaia, se subliniază că, în cazul dat, este semnificativ jurământul depus la învestirea în funcţia de Preşedintele Federaţiei Ruse, potrivit căruia preşedintele este obligat să respecte Constituţia, să protejeze suveranitatea şi independenţa, securitatea şi integritatea statului, cu credinţă să servească poporul. Prin urmare, comiterea trădării de patrie, fie a altei infracţiuni grave se prezintă a fi o gravă încălcare a jurământului respectiv şi poate deci genera răspunderea constituţională9.
Merită atenţie şi opinia autorului D. T. Şon, care susţine că răspunderea constituţională poate surveni şi în baza unor temeiuri morale10. Astfel, comiterea unei fapte amorale de către un demnitar de stat sau deputat poate servi drept temei pentru revocarea, demiterea acestuia sau lipsirea de mandatul de deputat. Potrivit autorului citat, aceste persoane exercită importante competenţe de autoritate din numele poporului, comportamentul lor fiind controlat de opinia publică, autoritatea şi demnitatea lor morală este percepută ca un simbol al însăşi autorităţii şi demnităţii puterii publice.
Situaţia dată este contrazisă de către autoarea L. V. Zabrovskaia, care, credem noi, are perfectă dreptate, când susţine că comportamentul ce încalcă normele morale poate fi recunoscut ca necorespunzător/inadecvat în sfera constituţională doar în cazul în care normele constituţionale conferă caracter juridic normelor morale concrete11.
În acelaşi timp, nu putem fi de acord cu S. A. Avakian12, potrivit căruia răspunderea constituţională este o răspundere specifică, în virtutea faptului că nu presupune schema tradiţională „fapta ilegală — răspundere“. Dumnealui susţine că, uneori, nu există fapta ilegală, însă răspunderea survine, exemplificând prin dizolvarea Dumei de Stat, în cazul în care nu a acceptat de trei ori candidatura prim-ministrului, propusă de Preşedintele Federaţiei. Prin urmare, nimeni nu încalcă nimic, deoarece Duma de Stat are dreptul de a respinge candidaturile, dar răspunderea totuşi survine.
În opinia noastră, situaţia dată trebuie privită şi din alt punct de vedere, şi anume: luând în consideraţie faptul că formarea Guvernului este un drept-obligaţie al Parlamentului, exercitarea acestuia se prezintă a fi obligatorie. Respectiv, în cazul în care Parlamentul nu reuşeşte să formeze Guvernul, suntem în prezenţa neonorării unei obligaţii constituţionale — unui delict instituţional comis prin acţiune, care nu s-a soldat cu rezultatul scontat.
În aceeaşi manieră pot fi interpretate şi cazurile de dizolvare a Parlamentului, reglementate de Constituţia Republicii Moldova (pentru nereuşirea alegerii Preşedintelui Republicii, imposibilitatea formării Guvernului sau blocarea procedurii de adoptare a legilor). Respectiv, nu putem vorbi în acest caz numai de o răspundere politică, deoarece motivele politice, afectând consensul dintre forţele politice aflate la guvernare şi condiţionând blocarea activităţii legislative şi imposibilitatea formării Guvernului, pun în pericol funcţionarea normală a aparatului de stat şi, respectiv, desfăşurarea normală a relaţiilor din societate. Prin urmare, în cazul dat, intervine şi răspunderea constituţională pentru a stabiliza şi a normaliza momentele organizatorice ale puterii, publice şi a preveni survenirea unor consecinţe mai grave pentru stat şi societate13. De aceea, în opinia noastră, cazurile pentru care este prevăzută dizolvarea Parlamentului se prezintă a fi prin esenţă adevărate temeiuri juridice de survenire a răspunderii constituţionale.
Aşadar, concluzia care se impune este că nu poate exista răspundere constituţională în lipsa faptei ilegale. Prin urmare, pentru a identifica cazurile în care se aplică răspunderea constituţională, este necesar a constata existenţa delictului constituţional ca temei al acesteia.
În continuare, propunându-ne studierea esenţei şi particularităţilor delictului constituţional, considerăm important să menţionăm că, pentru elucidarea acestora, cercetătorii au apelat la componenţa faptei ilicite (delictului), elaborată în teoria generală a dreptului şi dezvoltată, mai cu seamă, în teoria dreptului penal ca componenţă de infracţiune. Utilizând schema dată, constituţionaliştii caută să stabilească obiectul, latura obiectivă, subiectul şi latura subiectivă a delictului constituţional14.
Astfel, în opinia autorului V. A. Vinogradov, componenţa delictului constituţional presupune totalitatea semnelor, indicilor stabiliţi de dreptul constituţional, întrunirea cărora face ca fapta antisocială să fie calificată drept delict constituţional. Prin urmare, fapta reală se consideră delict numai atunci când întruneşte toate semnele stabilite de norma constituţională. Semnificativ este însă faptul că, în textul unei norme constituţionale, foarte rar se întâlneşte o expunere completă a tuturor semnelor componenţei delictului. De aceea, pentru clarificarea corectă a acesteia este necesară examinarea concomitentă atât a articolului concret al actului normativ ce o stabileşte, cât şi a altor norme juridice constituţionale15.
Acelaşi cercetător defineşte obiectul delictului constituţional ca fiind acele relaţii sociale la care poate să atenteze subiectul răspunderii constituţionale ce comite delictul, prin care cauzează sau poate cauza un anumit prejudiciu 16. Astfel, în principal, obiecte ale raporturilor juridice constituţionale sunt valorile sociale supreme, dintre care nominalizăm: bazele orânduirii constituţionale, omul, drepturile şi libertăţile lui, interesele societăţii şi ale statului, puterea şi autoadministrarea publică, suveranitatea naţională şi de stat, democraţia, pluralismul ideologic şi politic etc.
Într-un mod original abordează acest subiect autorul J. I. Ovsepean17, care susţine că, în componenţa delictului constituţional, la fel ca şi în cazul componenţei de infracţiune, poate fi atestat obiectul general caracteristic tuturor delictelor constituţionale, obiectul generic, obiectul nemijlocit şi obiectul material. În calitate de obiect material al delictului pot fi: actele normativ–juridice, obiecte şi fenomene reale, valori sociale în funcţie de care normele constituţionale determină sferele de competenţă ale instituţiilor de stat, competenţa organelor şi funcţionarilor publici, drepturile şi libertăţile indivizilor, activitatea (funcţionarea) şi acţiunea (comportamentul) participanţilor la raporturile juridice constituţionale.
Latura obiectivă reprezintă latura externă a delictului constituţional, caracterizând însăşi fapta şi consecinţele ce prejudiciază obiectul delictului18, anume latura obiectivă ne permite să facem o diferenţiere între delicte. Legislaţia constituţională, dintre toate elementele componenţei, determină, în mare parte, anume semnele laturii obiective, descriind detaliat regula de comportament.
În literatura juridică, de regulă, ca elemente obligatorii ale laturii obiective sunt recunoscute: fapta (acţiunea sau inacţiunea), ilegalitatea şi caracterul dăunător, consecinţele dăunătoare şi legătura de cauzalitate dintre acestea. La categoria semnelor facultative sânt atribuite locul, timpul, metoda (sistematic, periodic) şi alte circumstanţe de comitere a faptei ilegale, acestea fiind recunoscute proprii şi delictului constituţional 19.
Potrivit acestei scheme, delictul constituţional poate fi comis atât prin acţiune (marea majoritate), cât şi prin inacţiune. Inacţiunea poate fi necorespunzătoare comportamentului adecvat prevăzut de normele constituţionale doar în condiţiile în care subiectul este obligat a săvârşi anumite acţiuni, dar nu le-a săvârşit. În funcţie de forma activă sau pasivă de comitere a delictului, sunt determinate condiţiile şi măsurile răspunderii constituţionale.
Un moment destul de important pentru elucidarea esenţei delictului constituţional este caracterul sancţionabil al faptei, ceea ce presupune obligativitatea reglementării legislative a răspunderii pentru comiterea faptei antisociale. O anumită faptă poate fi social-periculoasă (dăunătoare), să atenteze la relaţiile sociale, să contravină dispoziţiilor normelor juridice, însă dacă în actele legislative ale statului nu este prevăzută o formă concretă de răspundere constituţională pentru comiterea ei, atunci ea nu poate fi considerată ca fiind delict constituţional20.
În viziunea autorilor Gh. Costache, O. Arsenii, şi noi susţinem această opinie, caracterul sancţionabil al faptei este un aspect foarte semnificativ pentru instituţia răspunderii constituţionale în general, deoarece anume în această direcţie trebuie să se orienteze legiuitorul autohton pentru ca să dezvolte instituţia dată la nivel naţional. Prin esenţă, reglementarea faptelor pasibile de răspundere constituţională va constitui un stimul important pentru dezvoltarea instituţiei date sub aspect teoretic şi practic 21.
Din punctul de vedere al corespunderii acţiunilor subiectului cerinţelor normelor constituţionale, latura obiectivă se poate exprima în diferite forme. În literatura juridică întâlnim clasificări a variantelor de comportament inadecvat, şi anume: neaplicarea normei juridice constituţionale; aplicarea inadecvată a normei juridice constituţionale, ce se poate exprima printr-o eficienţă scăzută a realizării dispoziţiilor normei; încălcarea directă a normei juridice22.
În practică sunt destul de răspândite încălcări ale normelor constituţionale, exprimate prin emiterea de acte ilegale, prin neajustarea la timp a actelor ilegale cu prevederile constituţionale şi a legislaţiei în vigoare, neîndeplinirea obligaţiilor şi abuzul de drept.
Din această perspectivă, are perfectă dreptate autoarea N. M. Kolosova, care susţine că latura obiectivă a delictului constituţional este constituită, mai întâi de toate, din neîndeplinirea ilicită a obligaţiilor constituţionale sau abuzul de drepturile constituţionale23.
Un alt element al componenţei delictului constituţional este subiectul, care poartă răspundere constituţională pentru devierea comportamentului său de la modelul stabilit de dispoziţia normei constituţionale.
Asupra cercului de subiecţi al delictului constituţional, în literatura de specialitate nu există unanimitate. Astfel, în opinia autorului D. T. Şon, cercul organelor şi persoanelor asupra cărora se răsfrânge răspunderea constituţională este destul de îngust, comparativ cu cercul subiecţilor altor forme de răspundere. În cazul dat este vorba de răspunderea organelor supreme în stat, a organelor locale, a deputaţilor, demnitarilor şi funcţionarilor publici, adică a acelor structuri şi persoane care iau cele mai importante hotărâri în stat 24.
Mulţi cercetători din domeniul doctrine juridice a Federaţiei Ruse, printre care N. A. Duhno şi V. I. Ivakin25, V.A. Vinogradov26 criticând această poziţie, susţin că cercul subiecţilor răspunderii constituţionale este cu mult mai larg. În opinia lui V. A. Vinogradov, aceştia sânt foarte variaţi în comparaţie cu subiecţii altor forme de răspundere juridică, calitatea dată având-o: statul şi elementele sale componente (subiecţii federaţiei, formaţiunile autonome); organele de stat (şeful statului, parlamentul, guvernul etc.); funcţionarii publici; organele administraţiei publice locale; indivizii (cetăţenii, cetăţenii străini, persoanele fără cetăţenie, persoanele cu mai multe cetăţenii). Aceşti subiecţi pot fi obligaţi să răspundă pentru comportamentul lor. De asemenea, ei pot suporta influenţa negativă a normelor constituţionale, în cazul devierii de la comportamentul adecvat. Prin esenţă, acestea şi sânt premisele capacităţii juridice a subiecţilor de a comite delicte constituţionale şi de a răspunde pentru ele27.
Astfel, în virtutea faptului că statul şi-a asumat, prin intermediul Legii Supreme, importante obligaţii faţă de societate şi individ, e necesar şi inevitabil ca acesta să răspundă pentru onorarea acestora. Referitor la popor, cu siguranţă că acesta nu poate fi subiect al răspunderii constituţionale, deoarece nu dispune de capacitatea juridică necesară nici pentru a comite delicte constituţionale şi nici pentru a suporta răspunderea. Fiind unica sursă a puterii şi unicul purtător al suveranităţii în stat, poporul ca entitate este doar beneficiar de drepturi în raport cu acesta.
Latura subiectivă a delictului constituţional presupune atitudinea persoanei faţă de fapta sa ce nu corespunde comportamentului adecvat din sfera constituţională şi consecinţelor acesteia28. La categoria semnelor laturii subiective a delictului sunt atribuite: vinovăţia, motivul şi scopul.
Referitor la recunoaşterea vinovăţiei, drept condiţie pentru survenirea răspunderii constituţionale, în doctrină sânt atestate diferite opinii. Astfel, unii autori acceptă aplicarea răspunderii pentru fapte ilegale obiective, adică fără a se stabili vinovăţia subiectului29. Alţi autori neagă însă categoric existenta răspunderii fără vinovăţie30.
În context, merită enunţaţi şi cercetătorii care recunosc drept o particularitate a dreptului constituţional faptul că, doar în unele cazuri, răspunderea constituţională survine indiferent de existenţa sau forma vinovăţiei31 (de exemplu, pentru recunoaşterea de către Curtea Constituţională a unui act normativ-juridic ca fiind neconstituţional, nu are importanţă vinovăţia organului care l-a emis sau adoptat).
Pe lângă cele menţionate anterior, în studiile de specialitate este atestată ideea potrivit căreia în dreptul constituţional vinovăţia dispune de un anumit specific, condiţionată de particularităţile relaţiilor reglementate constituţional, majoritatea cărora sunt de natură politică.
Astfel, cercetătorul V. O. Lucin susţine că, în dreptul constituţional, vinovăţia nu poate fi redusă la accepţiunea tradiţională de atitudine psihică a subiectului faţă de fapta sa şi consecinţele acesteia. Ea se asociază, în principal, cu posibilitatea subiectului de a-şi îndeplini în modul corespunzător obligaţiile constituţionale şi de a preveni sau a evita comiterea delictului constituţional. Deci, vinovăţia subiectului rezidă în neluarea tuturor măsurilor necesare pentru prevenirea comiterii delictului în condiţiile în care avea posibilitate s-o facă32.
Potrivit autorului V. A. Vinogradov, specificul vinovăţiei este determinat şi de funcţia de restabilire a ordinii constituţionale. Astfel, pentru restabilirea ordinii constituţionale, atitudinea subiectivă a subiectului ce a atentat asupra ei, de regulă, nu are semnificaţie esenţială. Anume din acest punct de vedere, în dreptul constituţional formele vinovăţiei, doar uneori, au însemnătate juridică, deoarece pentru survenirea răspunderii, în majoritatea cazurilor, este suficientă prezenţa oricărei forme de vinovăţie. Mai mult decât atât, în multe cazuri vinovăţia nu constituie un element necesar al răspunderii constituţionale, care poate fi aplicată şi în lipsa acesteia33.
Aşadar, reieşind din cele expuse susţinem, că statul trebuie să poarte răspundere în toate cazurile în care nu-şi onorează obligaţiile asumate prin Constituţie sau prin pactele şi tratatele la care este parte, dacă în rezultat a fost prejudiciat cineva.
În concluzie, răspunderea statului trebuie să intervină pentru neasigurarea corespunzătoare şi, nerespectarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor legale ale omului şi cetăţeanului. Răspunderea statului reglementată de art. 53 alin. (2) din Constituţia Republicii Moldova poate fi considerată drept o răspundere constituţională, dat fiind faptul că ea, în principiu, intervine pentru exercitarea defectuoasă a puterii judecătoreşti. De asemenea, important în acest sens este faptul că forma dată de răspundere constituie o garanţie atât pentru asigurarea şi realizarea drepturilor şi libertăţilor prevăzute de Constituţie (accesul la justiţie (art. 20), prezumţia nevinovăţiei (art. 21), libertatea individuală şi siguranţa persoanei (art. 25) etc.), cât şi pentru asigurarea legalităţii ca principiu fundamental al realizării justiţiei în stat.
1 В. А. Виноградов. Ответственность в механизме охраны конституционного строя. Москва: Институт права и публичной политики, 2005. с.52-53.
2 Н. М. Колосова. Теория конституционной ответственности: природа, особенности, структура. Дисс… доктора юрид. наук. Москва, 2006, c.149-150.
3 В. А. Виноградов, op.cit., p.54.
4 Ю. А. Денисов. Общая теория правонарушения и ответственности. c. 127-128; O. А. Кожевников. Юридическая ответственность в системе права. Дис. … канд. юрид. Наук. Тольятти, 2003, c.30.
5 Ibidem.
6 Gh. Costache, O. Arsenii. Temeiurile răspunderii constituţionale — particularităţi şi semnificaţie. În: Legea şi viaţa, nr. 12, 2009. p.5.
7 В. В. Бойцова, Л. В. Бойцова, Ответственность государства за действия должностных лиц: публично-правовая или частноправовая? Правоведение, №7, 1993. с. 29-36.
8 Л. В. Забровская. Конституционно-правовые деликты в системе правонарушений. Диссер. … канд. юрид. Наукю М., 2003. c.39.
9 Ibidem.
10 Д. Т. Шон. Конституционная ответственность. Государство и право, №7, 1995. с.39.
11 Л. В. Забровская, op.cit., p. 30.
12 С. А. Авакьяна. Актуальные проблемы конституционно-правовой ответствен-ности: обзор научной конференции. În: Государство и право, №2, 2002. с.117.
13 Gh. Costache, O. Arsenii., op.cit., p. 6.
14 Г. А. Гаджиев. Конституционные принципы рыночной экономики (развитие основ гражданского права в решениях Конституционного суда РФ). М.: Юристъ, 2002.
15 В. А. Виноградов, op.cit., p.58.
16 Ibidem.
17 Ж. И. Овсепян Критерии конституционной ответственности. Северокавказский Юридический Вестник, №4, 2001. с.3-30.
18 С. А. Авакьяна, op.cit., p.118.
19 Gh. Costache, O. Arsenii., op.cit., p.7.
20 В. В. Бойцова, Л. В. Бойцова. Интерпретация принципа ответственности государства за ущерб, причиненный гражданам, в практике Конституционного Суда РФ. În: Государство и право, №4, 1996, c.174.
21 Ibidem.
22 В. А. Виноградов, op.cit., p.58.
23 Н. М. Колосова., op.cit., 152.
24 Д.Т. Шон. op.cit., p.38-39.
25 Н. А .Духно, В. И. Ивакин. Понятие и виды юридической ответственности. Государство и Право №6, 2000. с.15.
26 В. А. Виноградов, op.cit., p.64.
27 Ibidem.
28 Н. М. Колосова. Конституционная ответственность — самостоятельный вид юридической ответственности. Государство и Право, №2, 1997. с. 86.
29 Л. В. Забровская, op.cit., p. 38-39.
30 В. О. Лучин. Конституционные деликты. Государство и право, №1, 2000. с. 12-19.
31 В. В. Бойцова, Л.В. Бойцова, op.cit., 34.
32 Ibidem.
33 В. А. Виноградов, op.cit., p.65.