ISSN 1857-4122
Publicaţie ştiinţifică de profil Categoria B
Trimite un articol
ISSN 1857-4122
Publicaţie ştiinţifică de profil Categoria B
Trimite un articol

Organizarea şi funcţionarea oficiilor cadastrale în Republica Moldova

Pavel TAMACIUC, doctorand, ULIM
Recenzent: Ion POSTU, doctor în drept, conferenţiar universitar

This article refers to the development of cadastre in Moldova, noting the basic principles and key elements of the organization and functioning of the this service. Similarly, an analysis of the activity of territorial cadastral offices in the country during 2006-2014, and the services provided to the population of Moldova, is made, offering proposals and conclusions.
Keywords: cadastre offices, land, land, public administration.

Prezentul articol se referă la dezvoltarea cadastrului în Republica Moldova, menţionând principiile de bază şi elementele-cheie ale organizării şi funcţionării acestui serviciu în plan naţional. La fel, se face o analiză a activităţii oficiilor cadastrale teritoriale din ţară în perioada 2006—2014, şi a serviciilor prestate către populaţia Republicii Moldova, oferindu-se propuneri şi concluzii pertinente.
Cuvinte-cheie: oficii cadastrale, cadastru, teren, administraţie publică.

Descrierea situaţiei în domeniul de cercetare şi identificare a problemelor. Strategia de creştere economic durabilă, care se implimentează în Republica Moldova, presupune asigurarea păstrării şi înmulţirii patrimoniului naţional, dezvoltarea economică proporţională a teritoriilor ţării. Un rol deosebit în realizarea acestei strategii îi revine cadastrului bunurilor imobile, care este o component important a ifrastructurii de piaţă, constituind baza pentru adoptarea celor mai multe decizii ce ţin de diferite tipuri de proprietate atît în sectorul privat, cît şi în cel de stat. Identificarea, înregistrarea şi evaluarea a patrimoniului este o noţiune polisemantică, fiind totodată o ştiinţă economic aplicativă despre determinarea valorii obiectelor supuse estimării.

Identificarea şi înregistrtarea masivă a bunurilor immobile, este tratată ca un process de mare valoare în strategia de creştere economică durabilă.

Dezvoltarea cadastrului în Republica Moldova a cunoscut mai multe perioade. Asfel după declaraţia suveranităţii din 1990 şi independenţii din 27 august 1991, Legislaţia civilă a fost modificată esenţial inclusiv în domeniul dreptulurilor imobiliare, ale cărui regim juridic era reglamentată de un şir de acte normative pentru asigurarea tranzacţiilor litigioase. În acest context urma ca pînă în anul 2010, să fie luate la evidenţă toate bunurile imobile din ţără. Şă fie creat cadastrul bunurilor immobile, în baza Legii, Cadastrul Bunurilor Imobile, nr. 1543 din 25.02.1998 şi hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, nr. 1030 din 12.10.1998.

Analiza experienţei internaţionale şi locale privind crearea cadastrului bunurilor imobile demonstrează că pe parcursul mai multor decenii, în majoritatea ţărilor lumii cadastrul a fost considerat un sistem de informaţii referinduse la terenuri şi caracteristicile lor.

Cercetările efectuate de savanţii străini au fost consacrate problemelor de creare şi perfecţionare a cadastrului funciar, unde preponderant a fost aspectul etnic, ca rezultat executarea formării cadastrale şi stabilirii hotarelor dintre sectoarele de teren. În acelaş timp s-a acordat o atenţie deosebită preciziei măsurărilor cadastrale, cuprinderii integrale a imobilelor, calităţii informaţiei tehnice. La început, crearea cadastrului funciar nu a influienţat esenţial asupra sistemului de înregistrare a drepturilor asupra bunurilor immobile. Însă pe parcursul dezvoltării sistemului cadastral devenea tot mai complet în privinţa volumului informaţiei pe care o conţinea, a apărut necesitatea de a introduce însemnarea unică a sectoarelor de pămînt şi în registrele drepturilor asupra bunurilor immobile. Cu timpul sistemul informaţional s-a completet cu datele despre înregistrarea bunurilor imobile efectuată în procesul desfăşurării tranzacţiilor şi în procesul de înregistrare primară masivă a bunurilor imobile.

Dezvoltarea sistemului cadastrului, intens a avut loc în Europa. O importanţă deosebită a cadastrului funciar în Europa Occidentală este cuprinderea sistematică a întregului teritoeiu, datele colectate şi înregistrate se actualizează permanent.

Una dintre lucrările ştiinţifice, care a influieţat mai mult asupra dezvoltării sistemelor cadastrale de stat şi înregistrarea bunurilor imobile, în ţările din CSI, este lucrarea lui Larson G. ,,Înregistrarea drepturilor funciare şi sistemele cadastrale“.

Identificarea problemelor în urma cercetării, la îndeplinirea primei etape a programului de Stat, anii (1998—2006). Înregistrarea masivă a bunurilor imobile.

Situaţia cu privire la înregistrarea masivă a bunurilor imobile în localităţile urbane (pînă la 24.01.2005), pe raione:

Raionul

Oraşul/

Municipiul

Au fost executate lucrări cadastrale

Au fost înregistrate în cadrul înregistrării primare masive

Au fost finalizate lucrările cadastrale

Anenii Noi

or. Anenii Noi

2262

1190

În lucru

Basarabeasca

or. Basarabeasca

3953

3518

În lucru

Briceni

or. Briceni

2097

2081

În lucru

Briceni

or. Lipcani

2580

1999

În lucru

Cahul

or. Cahul

4817

4798

În lucru

Călăraşi

or. Călăraşi

6181

6431

finalizat

Cantemir

or. Cantemir

677

683

finalizat

Căuşeni

or. Căinari

1911

1850

finalizat

Căuşeni

or. Căuşeni

5869

5049

finalizat

Cimişlia

or. Cimişlia

7430

6693

finalizat

Criuleni

or. Criuleni

4664

4378

finalizat

Donduşeni

or. Donduşeni

2461

2168

finalizat

Drochia

or. Drochia

4650

4381

finalizat

Edineţ

or. Cupcini

2365

2317

finalizat

Edineţ

or. Edineţ

5421

4442

finalizat

Făleşti

or. Făleşti

4631

4365

finalizat

Floreşti

or. Floreşti

3264

2710

finalizat

Floreşti

or. Ghindeşti

2193

1528

finalizat

Floreşti

or. Mărcăuleşti

1465

483

finalizat

Glodeni

or. Glodeni

3550

3427

finalizat

Hînceşti

or. Hînceşti

4000

3263

finalizat

Ialoveni

or. Ialoveni

6529

5857

finalizat

Leova

or. Iargara

3474

3005

finalizat

Leova

or. Leova

3639

2975

finalizat

mun.Bălţi

mun. Bălţi

12413

9866

finalizat

mun. Chişinău

mun. Chişinău

19596

4728

În lucru

mun. Chişinău

or. Codru

645

265

În lucru

mun. Chişinău

or. Cricova

1304

346

În lucru

mun. Chişinău

or. Durleşti

3998

2185

În lucru

mun. Chişinău

or. Sîngera

4364

5052

finalizat

mun. Chişinău

or. Vadul-lui-Vodă

1396

721

În lucru

mun. Chişinău

or. Vatra

628

207

În lucru

Nisporeni

or. Nisporeni

4667

4569

finalizat

Ocniţa

or. Frunze

100

95

finalizat

Ocniţa

or. Ocniţa

2341

2073

finalizat

Ocniţa

or. Otaci

1708

1484

finalizat

Orhei

or. Orhei

3434

6067

finalizat

Rezina

or. Rezina

1470

1301

finalizat

Rîşcani

or. Costeşti

2247

2113

finalizat

Rîşcani

or. Rîşcani

3839

3118

finalizat

Sîngerei

or. Biruinţa

486

460

finalizat

Sîngerei

or. Sîngerei

7720

6940

finalizat

Soldăneşti

or. Şoldăneşti

5075

4018

finalizat

Soroca

or. Soroca

6162

1533

finalizat

Ştevan-Vodă

or. Ştefan-Vodă

1803

1661

finalizat

Străşeni

or. Bucoveţ

1127

991

finalizat

Străşeni

or. Străşeni

4805

4734

finalizat

Taraclia

or. Taraclia

7229

7100

finalizat

Teleneşti

or. Teleneşti

6666

6887

finalizat

UAT Gagauzia

mun. Comrat

6262

6635

finalizat

UAT Gagauzia

o. Ciadîr-Lunga

7499

7234

finalizat

UAT Gagauzia

or. Vulcăneşti

4735

4670

finalizat

Ungheni

or. Corneşti

1073

999

finalizat

Ungheni

or. Ungheni

3360

3733

În lucru

Concluzii în urma cercetării, pe marginea îndeplinirii Programului de Stat:

a) Firmele private în calitate de executori a lucrărilor de înregistrare masivă a bunurilor imobile, în momentul colectării informaţiei despre proprietarii bunurilor în localităţi, în dialog cu persoanele prezente în curte nu verificau buletinul (paşaportul), pentru identificarea persoanei, cu datele registrului primăriei, ca făcînd înscrieri după chiriaşi. Constatăm că în final proprietarii adevăraţi rămîneau fără imobile, pe care le restituie şi astăzi prin intermediul instanţei de judecată;

b) Specialiştii pentru reglamentarea chestiunilor funciare din primării, nu dispuneau de studii speciale în domeniu cadastrului, ceia ce se urmăreşte şi la ziu de azi.

Exemplu: Odată cu venirea noului primar în urma alegerilor generale locale, prin intermediul consursului se allege o persoană din partid şi nu un specialist în domeniu din afara partidlui.

Exemplu: În urma investigaţiilor personale în raionul Străşeni am constatat faptul că din zece primării doar trei specialişti în chestiunile funciare dispun de pregătiri special în cadastru (diplomă). Adică dacă raionul Străşeni are douăzeci şi şapte primării constatăm că doar opt specialişti din promării sunt cu pregătiri special.

Referitor la îndeplinirea Programului de Stat, (an. 1998—2006), restanţele se explică prin următoarele neajunsuri:

a) Lipsa indicatorilor cantitativi şi calitativi, pentru îndeplinirea Programului de Stat;

b) informaţia prezentată firmelor private de către autorităţile administraţiilor pblice locale au fost aproximative, de aici rezultă că numărul localităţilor, bunurilor imobile, titlurilor de proprietate a bunurilor imobile, au fost incorecte.

c) efectuarea înregistrărilor eronate, cu înscrierile în Registrul Bunurilor Imobile;

Concluzii:

a) Conlucrare insuficientă între Întreprinderea de Stat ,,CADASTRU“ şi autorităţile administraţiilor publice locale, de nivelul I şi II, în cadrul delimitării a terenurilor proprietate public;

b) erorile au fost şi sunt generate în legătură cu faptul nerespectarii cadrului legal, lipsa de îndeplinire a normelor juridice ce reglamentează modul corect de înregistrare a bunurilor imobile, accesoriu care urmează a fi înregistrat.

Exemplu:

a) Colectarea datelor eronate în procesul de înregistrare masivă, ulterior înscrierea în Registrul Bunurilor Imobile în favoarea a mai multor personae;

b) măsurările pentru înregistrarea masivă (prima etapă), nu au fost realizate integral;

c) La îndeplinirea lucrărilor cadastrale de unele firme private, nu se ese în teritoriu, dar se eau datele lucrărilor massive, eronate, sau informaţia din baza de date a birourilor de informaţie tehnică (BIT).

Exemplu: Pe întreaga suprafaţă a terenurilor din ţară s-au comis erori, în rezultat se suprapun terenurile aferente între vecini.

Motivul: Firma privată a executat lucrări cadastrale masive eronat, care în continuare au fost înregistrae în Registrul Bunurilor Imobile. Fiind solicitată firma privată să îndeplinească lucrări cadastrale, de formare a bunului imobil de către proprietar, executantul, firma privată, îşi permite să îndeplinească lucrarea din oficiu, conducînduse de lucrările masive executate cîndva cu ierori şi suprapuneri (un teren amplasat pe alt teren al vecinului), cu depăşire a hotarului peste gard existent construit de cincizeci de ani, care arată clar hotarul stabilit, în aşa mod micşorînd terenul aferent a vecinului, adiacent, fără de a informa vecinii şi administraţia publică locală, ambii conform regulamentului trebuie să fie prezenţi la stabilirea hotarelor bunului nou format. Pentru a rezolva problemele apărute în urma lucrărilor cadastrale executate de către firmele private, care au efectuat lucrările de înregistrare masivă, vecinii merg în instanţa de judecată, dar ca intervenient include oficiile cadastrale teritoriale, deoarece firmele private nu se prezintă, s-au dispar peste noapte.

Concluzii: Au fost admise abateri de la regulamentul de înregistrare a bunurilor imobile şi la delimitarea terenurilor în municipiu Chişinău şi alte localităţi din ţară; (raportul auditului implimentării programului de stat, în anii 2008—2009, de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, şi Întreprinderea de stat ,,Cadastru“cu privire la înregistrarea masivă a bunurilor imobile şi delimitarea lor, aprobat de Hotărîrea Curţii de Conturi nr. 8 din 09. Februarie 2011).

În procesul de investigare şi lucrul practic, în multe cazuri ne-am convins că în prezent nu avem statistica veridică a fondului funciar şi anume: lipsesc planurile de sistematizare în scopul determinării direcţiilor principale pentru folosirea terenurilor din intravilan.

Concluzii:

a) Ca rezultat, nu sunt evidenţiate clar hotarele caselor de locuit în intravilan, nu sunt clare hotarele care despart extravilanul de localităţi, terenuri cu destinaţie agricolă, grădini;

b) în multe cazuri, la ziua de azi, pe sectoarele din extravilan, nu corespund terenurile cu baza de date a oficiilor cadastrale teritoriale, deoarece oficiile cadastrale teritoriale la momentul măsurării nu dispuneau de grafică şi bază de date modernă. Se folosea un sistem aşa numit „Rastru“ — cu ajutorul cărui se putea amplasa terenul cu aproximaţie, dar fără de a evidenţia hotarele generale şi fixe.

Exemplu: Proprietarii bunurilor (terenurilor aferente a caselor de locuit şi celor agricole) la momentul înstrăinării solicită planul geometric — cadastral a bunului, extrasul, (în copii), în formă la ziua de azi, (atît planul de care dispune solicitantul cît şi informaţia deţinută de oficiile cadastrale teritoriale nu corespun cu realitaea de pe teren, deoarece măsurările cu cincisprezece-douăzeci ani în urmă, sunt eronate).

Pentru a elibera un plan geometric-cadastral corect, oficiile cadastrale teritoriale trebuie să easă în teren, ca să facă măsurări cu utilajul modern, pentru care solicitanţii trebuie să achite taxa pentru lucrări, conform devizului de cost, ceia ce solicitanţii refuă motivînd că ei deja dispun de plan geometric — cadastral, pentru care au achitat cîndva;

Exemplu în urma investigaţiei: O patre de titluri de identificare a drepturilor deţinători de teren eliberate, (în urma finansării din cadrul proiectelor), nu sunt veridice, deoarece cum am menţionat mai sus, au fost îndeplinite din oficiu, fără de a ieşi în teren;

Primăria schimbînd cu locul un teren de un hectar şi patruzeci ari, nu a anulat şi titlul, ca apoi să elibereze un alt titlu de proprietate pentru altă porţiune de teren, care corespunde realităîii, dar trimite posesorul bunului ca să publice în M.O. al R.M., ca să declare titlul pierdut, (anterior rîdicînd titlul de proprietate de la cetăţean).

Concluzie în urma investgării cazului: La momentul anulării unui titlu pe un bun imobil, pentru necesitatea localităţii primăria informează proprietarul bunului imobil, cere acordul proprietarului explicîndul motivul şi cu acordul proprietarului se selectează un alt teren, apoi se anulează titlul, cu informarea obligatorie a oficiului cadastral teritorial, unde titlul actual este deja înregistrat, ( în caz că titlul provizoriu nu este perfectat şi înregistrat la oficiul cadastral teritorial), se eliberează alt tilul cu aprecierea şi formarea noului bun imobil, prin intermediul oficiului cadastral, în urma procedurii efectuate proprietarul înregistrează noul bun primit la oficiul cadastral teritorial, după care se fac modificări şi în registrul primăriei, (se radiază informaţia).

Exemplu: s. Lozova, o peresoană cumpără un teren adiacent cu terenul aferent a casei proprii de locuit. Efectuiază tranzacţia prin intermediul notarului, bazîndu-se pe un plan geometric-cadastral executat pe timpuri, cînd oficiile cadastrale nu dispuneau de grafică şi utilaj modern de măsurare. Deci terenul cumpărat, poate să aibă erori în suprafaţă, nu corespunde planul cu suprafaţa parcelei la locul amplasării. Peste trei luni persoana care a procurat terenul, solicită planul geometric-cadastral de la oficiul cadastral Străşeni, fără a ieşţi în teren pentru a actualiza suprafaţa terenului, motivîn că nu îi ajunge 2,5 ari. OCT Străşeni refuză, deoarece solicitantul nu doreşte să achite tariful stabilit conform devizul de cost a lucrării. Solicitantul se adresează în instanţa de judecată, cu refuzul de a elibera planul geometric. Judecata amendează oficiul cadastral tereitorial, şi obloigă OCT să-i restituie suprafaţa de teren 2,5 ari, care după spusele solicitantului lipsesc.

În urma investigaţiei am depistat următoarele erori în momentul tranzacţiei:

1. Cumpărătorul terenului nu a solicitat de la vînzător verificarea parcelei de teren cumpărate, prin intermediul oficiului cadastral teritorial. Motivul: (vînzătorul putea oricînd să înstrăineze neoficial, cu mutarea gardului, cîţiva ari, oricărui din vecin cu care se mărgineşte.

2. În momentul formării terenului cumpărătorului atît primăriile cît oficiile cadastrale teritoriale nu dispuneau de utilaj modern şi respectiv grafică în formă electronică.

3. Terenurile aferente a caselor de locuit pe o mare parte a ţării se suprapun.

— În urma dezbaterilor intense a cazului dat cu inginerii cadastrali din oficiu cadastral teritorial, calculelor efectuate, măsurarea a unor terenuri adiacente cumpărătorului, s-au depistat suprafeţe de teren cu surplus, care în total depăşesc 2,5 ari, suprafaţa care nu îi ajung cumpărătorului.

— E important că cumpărătorul, la propunerea oficiului cadastral teritorial Străşeni, a refuzat categoric ca să se măsoare terenul propriu, care este adiacent cu terenul procurat.

În legătură cu faptul că toate tranzacţiile a bunurilor imobile, depind de corectitudinea efectuării lucrărilor cadastrale masive, eliminarea pe viitor a erorilor şi suprapunerilor pe terenurile dintre vecini este necesar de efectuat următoarele cerinţe de către oficiile cadastrale teritoriale:

a) De a verifica minuţios, planurile geometrice a terenurilor, întocmite în formă electronică cu respectarea prevederilor tehnico — redacţionale privind crearea planurilor digitale, aprobate de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, prezentate de către executanţii lucrărilor masive, cu registrele primăriei şi datele din actele de identitate a proprietarilor, (eliminarea după necessitate a grşelelor tehnice), la care s-a efectuat lucrările massive;

b) planul geometric se întocmeşte conform modelului, cu următoarea informaţie;

c) amplasarea şi adresa bunului imobil;

d) hotarele terenului;

e) punctele de cotitură a hotarelor;

f) reprezentarea configuraţiilor amplasate pe teren;

g) indicarea adiacenţilor (numele, pronumele sau numerele cadastrale a acestora);

h) scara la care a fost întocmit planul geometric;

i) catalogul coordonatelor;

j) tabela cu dimensiunile segmentelor terenului;

k) tipul hotarelor(generale, fixe);

l) orientarea geograficăa planului;

m) caracteristicile tehnice a sectorului de teren (tipul, modul de folosinţă, suprafaţa);

n) caracteristicile tehnice ale construcţiilor (tipul, modul de folsinţei);

o) denumirea întreprinderii care a executat lucrările;

p) data eliberării planului geometric;

q) numele, prenumele şi semnăturile executantului lucrărilor şi conducătorului întreprinderii/ persoanei responsabile pentru verificarea lucrărilor (executantul);

r) pe planul geometric se reprezintă toate construcţiile (autorizate şi neautorizate) amplasate pe teren. La fiecare construcţie (cu sau fără anexe, ce au unul sau mai mulţi pereţi comuni cu construcţia), indifferent de modul de folosinţă, se atrbuie număr (01, 02, 03, …).

La momentul efectuârii lucrărilor masive executantul în mod obligatoriu trebuie să verifice datele despre proprietarul bunului din două surse:

a) Buletinul de identitate (paşaportul), (pentru identificarea corectă a proprietarului bunului imobil);

b) Informaţia despre proprietarul şi bunul imobil pe care îl are în proprietate, din registrul bunurilor imobile al primăriei pe teritoriul cărui se execută măsurările masive.

Pentru excludereea erorilor şi greşelelor tehnice din îndeplinirea sarcinilor funciare şi cadastrale în primării, e necesar ca specialiştii pentru reglamentarea chestiunilor funciare să fie selectaţi prin concurs doar persoane care au studii speciale în domeniu cadastral.

În procesul de colectare a datelor de către specialistul funciar din raioanele ţării e necesar să se conlucreze mai productiv cu specialiştii pentru reglamentarea chestiunilor funciare din primării şi inginerii cadastrali din oficiile cadastrale teritoriale despre proprietarii ale terenurilor private, micşorarea sau mărirea suprafeţelor atît a sectorului privat cît şi a celui de nivelul I şi nivelul II, cît şi a administraţiei publice centrale.

În legătură cu necompetenţa specialiştilor pentru reglementarea cestiunilor funciare din primăriile ţării, nu sunt cunoscute toate terenurile şi respectiv nu sunt luate la evidenţă terenurile libere (fără stăpîn) din raza de administrare a primăriilor, motivul înscrierii eronate despre bunurile imobile.

În primării nu sunt corect formulate deciziile de atribuire a terenurilor în urma delimitării, de la RM, la UAT, (nu se face trimitere la actele normative în deciziile luate de către consilieri.

Erorile au fost şi sunt generate în legătură cu faptul nerespectarii cadrului legal, lipsa de îndeplinire a normelor juridice ce reglamentează modul corect de înregistrare a bunurilor imobile, accesoriu care urmează a fi înregistrat.

Excluderea din practică a îndeplinirii lucrării cadastrale din oficiu, fără a ieşi în teren, folosind informaţia rezultatelor măsurărilor massive, deoarece între timp se modifică hotarele de către proprietari, avînd şi datele lucrărilor masive eronate.

Primăriile în lipsa de surse financiare nu se adresează la oficiile cadastrale teritoriale în privinţa delimitării hotarului la zi, în legătură cu necesitatea localităţii, (aprecierea hotarului dintre intravila şi extravilan).

Propuneri:

a) E necesar de executat lucrări cadastrale cu un preţ mai redus, la terenurile care déjà sunt înregistrate în Registrul Bunurilor Imobile, măsurate cu douăzeci ani în urmă, cu utilaj neperformant şi înregistrate în programe mai puţin concrete, care astăzi nu se găsesc în baza de date modernă grafcă.

b) Modificarea procedurii de eliberare a extraselor din Registrul Bunurilor Imobile (cu măsurări efectuate de douăzeci de ani în urmă, fără ieşirea în teritoriu la momentul solicitării, cu un preţ redus, cu explicaţia solicitantului ca masurările efectuate anterior în mare parte nu corespund realităţii, pe alocuri se suprapun terenurile între vecini şi pînă la urmă duc la un conflicti, care se termină cu implicarea instanţei de judecată

c) În legătură cu faptul că lucrările de înregistrare masivă mai continuă şi în anii, 2011, 2012, 2013, 2014 e necesar ca Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru să propună Guvernului un plan bine chibzuit, cu termini restrînşi pentru petrecerea lucrărilor de înregistrare masiv a bunurilor imobile în toată ţara, deoarece Statul pierde în continuare sume enorme la buget, care pot veni ca impozit din bunurile imobole luate la evidenţă, (pentru a obţine finansare pentru lucrări).

d) Evaluarea bunurilor imobile, e necesar ca să corespundă cu preţurile de piaţă la zi, deoarece în cazurile cînd persoanele ajung în instanţa de judecată, pe dosare de împărţire a bunurilor imobile, judecătorul solicită preţul de piaţă la zi, dar nu din programa cadastrului, efectuate cîndva.

e) în legătură cu faptul că Statul a asigurat suportul financiar solicitat de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, însă Programul de Stat, nu a fost realizat în totalitate, motivele fiind neîndeplinirea indicatorilor cantitativi, ceia ce vedem şi în anexa nr. 1, mai jos, e necesar de a petrece o inventariere totală, pentru aprecierea corectă a bunurilor cu destinaţie locativă, industrial, comercială, agricolă ş.a.

f) e necesar ca întreprinderea de Stat „CADASTRU“ să petreacă seminare cu specialiştii pe reglamentarea chestiunilor funciare din primării, pentru o conlucrare fructuoasă în vederea depistării şi a luării la evidenţă a terenurilor neînregistrate şi declarate fără stăpîn.

În pofida faptului că la nivel de Agenţie Relaţii Funciare şi Cadastru, pe parcursul anului 2013—2014 s-a organizat:

1) Grupul de lucru privind denumirile geografice, prin actualizarea Buletinului Electronic de schimbări de nume ale localităţilor.

2) În 2013, au fost instruite trei persoane într-un curs cu tematica „Tehnici moderne de foto-grametrie şi modelare tridi-grametrie“.

3) Dezvoltarea programelor de standartizare şi metrologiei în domeniul geodeziei şi cartografiei pînă în 2015.

4) Implimentarea unui centru interstatal de verificare a nivelelor digitale şi a bazelor cu benzi codate.

5) Standartizarea normelor de timp pentru lucrările topo-geodezice prin utilizarea echipamentelor şi tehnologii modern, norme recomandate specialiştilor din cadrul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru şi Întreprinderilor de Stat: ,,INGEOCAD“ şi IPOT

6) În a doua jumatate a anului 2013, odată cu lansarea sistemului de plăţi Mpay, proiect realizat de Centrul de Guvernare Electronică, serviciile on-line prestate de către Î.S. ,,CADASTRU“ pot fi achitate prin mai multe instrumente electronice, cum sunt: cardul bancar, transfer bancar (e-banking), terminale de plată şi în numerar la bancă sau oficiu poştal.

7) Făcînd comandă on-line de extras din registru bunurilor imobile, certificate privind înscrisurile sau certificate privind valoarea bunului imobil, este posibilitate de a achita serviciul imediat, cu cardul bancar sau transfer bancar, în lipsa acestor posibilităţi, la orice terminal de plată sau bancă. Comanda poate fi efectuată pe www. Cadastru.md sau www.mpay.gov.md, în caz de necesitate, pe tel. pentru informaţii: 0 22 88 10 48, 88 10 40. Pentru 2015 e necesar:

a) dezvoltarea cadrului legislativ şi de reglamentare în domeniul geodeziei, cartografiei şi cadastrului;

b) continuarea creerii şi dezvoltării unei baze de date unificate pentru cadastru;

c) crearea de hărţi digitale noi, credibile, relevante cu date precise la ziua de azi, cu utilizarea tehnologiilor modern;

d) dezvoltarea a unei infrastructure de date spaţiale în Republica Moldova;

e) crearea GIS (gio info sisteme) specializate pentru a rezolva problemele consumatorului;

f) dezvoltarea şi susţinerea Sistemului Naţional de Poziţionare MOLDPOS.

Referitor la îndeplinirea Programului de Stat, (an. 1998—2006), restanţele se explică prin următoarele neajunsuri:

Concluzii

Analiza activităţii oficiilor cadastrale teritoriale din ţară, efectuată în această lucrare, demonstrează că în perioada 2006—2014, a fost perfecţionată programa şi respectiv serviciile prestate către populaţia Republicii Moldova. Oficiile cadastrale teritoriale activează în centrele raionale, sunt acesibile pentru locuitorii raioanelor. În structurile oficiilor cadastrale teritoriale se regăsesc absolut to-ţi specialiştii necesari pentru colectarea, prelucrarea informaţiei despre bunurile imobile şi întocmirea documentelor necesare solicitate de către locuitorii Republicii Moldova. Absolut to-ţi specialiştii din oficiile cadastrale teritoriale: registratorii, inginerii cadastrali, inginerul coordonator, evaluatorii, arhivarii, lucrătorii tehnici, dispun de aparatură electronică modernă, utilaje, locuri de muncă model, conform cheii nr. 1, din certificatul ISO 9001-2008. 20 de chei sus menţionate fac parte din programa certificatului sus menţionat, ISO 9001-2008, ca instrumente de instruire în domeniul cadastrului, care include teorie şi practică, în corectitudinea îndeplinirii sarcinei, control efectiv, de jos în sus şi invers.

În baza programului iso, se prognozează şi se ferifică activitatea atît a aparatului Întreprinderii de Stat ,,CADASTRU“, cît şi a subdiviziunilor, oficiilor cadastrale teritoriale. Este construită tematica auditurilor interne, pentru investigarea, aprecierea şi găsirea soluţiilor pentru eliminarea erorilor şi înbunătăţirea serviciilor prestate populaţiei Republicii Moldova).

Exemplu: Structura unui oficiu mediu, în gestionarea activităţii de fiecare zi:

Bibliografie

1) Badea A.S., Badea G. Conceptul de system cadastral la nivel internaţional. http://www.uab.ro/sesiuni_2005/geocad/pagini/php/Badea_Ana-Cornelia.

2) Hotărîrea Curţii de Conturi, nr. 8 din 09 februarie 2011, raportul auditului implimentării Programului de stat, de creare a cadastrului bunurilor imobile în anii 2008—2009, de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, şi Întreprinderea de Stat ,,Cadastru“cu privire la înregistrarea masivă a bunurilor imobile şi delimitarea lor, aprobat de Hotărîrea Curţii de Conturi nr. 8 din 09. Februarie 2011).

3) Materialele sesiunii a XXXIV, or. Bacu, Azerbaidjan şi XXXV-a, or. Minsc, Belorusia, a Consiliului Interstatal în domeniul geodeziei, cartografiei, cadastrului şi teledetecţieasupra pămîntului a Comunităţii Statelor Independente.